تبلیغات

Thursday, July 03, 2008

جلو گیری از سرطان سینه

سرطان  سینه

غده های سرطانی در پستان ها اگر زود مورد شناسایی و درمان قرار بگیرند امکان بهبود بیمار بسیار زیاد است. و در بسیاری از موارد می توان پستان را هم نجات داد و لازم به برداشتن پستان نیست. اما برای این مسئله باید زنان یاد بگیرند که چگونه پستان های خود را معاینه کنند. تا اگر چیز مشکوکی در آن می بینند بتوانند به سرعت به پزشک مراجعه کنند و جهت درمان اقدام کنند.

با گذشتن زنان از سن 30 سالگی خطر مبتلا شدن ایشان به سرطان پستان زیاد تر می شود. و این خطر با آلودگی های محیط زیست و وجود مواد سرطان زا در محیط های کار و حتی مواد غذایی بسیار بالا رفته است.
معاینه پستان ها وقت زیادی نمی گیرد و بهتر است بعد از پایان یافتن دوران پریود در هر ماه انجام شود . این مسئله هم زمان مشخصی را در اختیار ما می گذارد که هر ماه به خوبی به یاد می آوریم و هم کلا بعد از دوران پریود بدن به طور کلی در مرحله ریلکس قرار می گیرد و پستان ها نرم تر هستند و سفتی های موضعی در آنها از بین می رود.
هر ماه پنج دقیقه در زیر دوش ، شاید زندگی ما را نجات دهد. این وقت را به خود بدهیم.
سعی می کنم با استفاده از عکس هایی که در سایت های مربوط به سرطان سینه وجود دارد این مسئله را بهتر توضیح بدهم تا این شیوه معاینه که بسیار موثر است برای همه قابل استفاده باشد.



قبل از شروع معاینه در مقابل آیینه ای بیاستید و با هر دو دست بالای سر به شکل پستان ها نگاه کنید. پستانی که دچار غده شده باشد معمولا اندکی تغییرات ظاهری هم در آن رخ می دهد . البته نه همیشه و گاهی نه به موقع. اما این نیز شیوه ای برای شناسایی تغییرات در سینه ها است.



زیر دوش بایستید و یک دست را بالا برده پشت سر قرار دهید . دست دیگر را کمی صابون زده و به دایره وار و با کمی فشار روی سینه حرکت دهید . از تکمه پستان شروع کنید و دایره را بزرگتر کنید تا تمام سینه را کاملا تحت معاینه قرار دهید.
در این لمس پستان به دنبال نقاط سخت و سفت ( گلوله شده ) در پستان ها می گردیم. پستان سالم معمولا هیچ گلوله سخت و سفتی ندارد. در این عمل باید سعی کنید که دست کمی فشار داشته باشد. اما یادتان نرود که حد فشار برای حس کردن است و نباید دردناک شود.


بعد از اینکه پستان را با حرکات دایره وار معاینه کردید دست را به سمت زیر بغل بسرانید و زیر بغل ها را هم به همین ترتیب آزمایش کنید. قسمت های لنفاوی زیر بغل ها باید خوب معاینه شوند ، بیشترین غده ها در این قسمت های لنفاوی یافت می شوند . همچنان که غده های شیر در سینه ها می توانند به غده های سرطان زا تبدیل شوند.
بعد از اینکه یک سمت را معاینه کردید همین کار را با سمت دیگر انجام دهید.
به یاد داشته باشید که تمام غده های سفتی که ممکن است در سینه ها یافت شود سرطانی نیستند. بسیاری از آنها غده هایی هستند که از به هم
پیوستگی لنف ها و یا چربی های سینه و یا متراکم شدن قسمت هایی از پستان به وجود می آید . اما مسلم است که هر غده ای که پیدا می کنید باید به دقت آزمایش شود و خوش خیم یا بدخیم بودن آن روشن شود.
سرطان سینه یکی از خطرناک ترین بیماری های زنان است. هر ساله تنها در سوئد حدود 1500 زن در اثر این بیماری جان خود را از دست می دهند. در صورتی که اگر به موقع کشف شود ابدا تلفات جانی به دنبال نمی آورد.
مواظب خودتان و سلامت خودتان باشید.

فایل اصلی با تصاویر را می توانید از لینک زیردانلود کنید
http://www.2shared.com/fadmin/3537399/805b22d/___online.docx 




No comments: